Nire semea ez da etortzen deitzen diodanean
Haurrari deitu diozu eta honek beste behin ez dizu kasurik egin. Gertatu zaizu? Haserretu zara honegatik? Guraso askori (gehienoi?) gertatzen zaigu hau. Baina hausnartu al dugu zer dagoen portaera honen atzean? Alvaro Bilbao Neuropsikologoa eta psikologian doktorea da eta portaera honen atzean egon daitezkeen bost arrazoi nagusiak zerrendatu zituen. Guk guraso.eus era ekarri ditugu.
“Nire semea ez da etortzen deitzen diodanean” kezka bat da guraso askorentzat, seme-alabak erantzuteko eta kasu egiteko hezi nahi baitituzte.
Lehen urtetik aurrera, haurrak oinez hasten direnean, gurasoak gure besoetara etor daitezen umeei deitzen hasten gara. Hasieran irudiak samurrak dira, baina laster konturatzen gara haurrak ez direla beti etortzen deitzen diegunean. Kasu batzuetan, arreta falta edo arazo medikoak izan daitezke arrazoia, hala nola entzuteko zailtasunak edo garapenaren beste nahasmendu batzuk, hala nola autismoaren espektroko nahasmenduak. Kasu horietan, haurrak ez dio bere izenari erantzuten ia inongo egoeratan, eta zailtasunak izan ditzake kontaktu bisuala izateko edo hizkuntza garatzeko.
Beste kasu askotan haurrek zergatik ez diguten kasurik egiten azaltzeko ez dago arrazoi medikorik. Normalean, “Gorreria selektiboaren” kasuak izaten dira, eta, horietan, badirudi haurrak ez duela etortzerik nahi deitzen diogunean. Guraso asko haserretu egiten dira seme-alabak deitu eta hauek joaten ez direnean. Normala izan daiteke gurasoen zapuztea, gure seme-alabek deitzean kasu egitea, konfiantza eta komunikazio ona dugula adierazten duen gaitasuna delako, eta arriskuak saihesten eta eguneroko egoerak modu sinple eta egokian kudeatzen lagun dezakeelako. Hala ere, guraso gutxik hausnartzen dute dute seme-alabek deiei ez erantzutearen zergatiaz. Jarraian, haurrek gurasoek deitzen dietenean kasurik ez egiteko 5 arrazoi ohikoenak zeintzuk diren azalduko ditugu.
Guraso asko haserretu egiten dira beren seme-alabek deiari ez erantzuteagatik, baina ez dute hausnartzen seme-alabek jaramonik egitearen zergatiaz
1. Pentsamendu-fluxua
Haur batek gustuko duen, hunkitzen duen zerbait deskubritzen duenean, edo, besterik gabe, entretenituta dagoenean jolas berri bat aurkitu duelako edo trebetasun berri bat garatzen diharduelako “fluxu mentala, pentsamendu-fluxua” edo besterik gabe “ fluxua” bezala ezagutzen den garun-egoeran sartzeko joera du. Zaletasunen bat garatzen ari zarenean senti dezakezun egoera da, dela sukaldean aritzea, futbolean jokatzea, jostea edo ordenagailuan testu bat idaztea. “Pentsamendu-fluxua” adimen-egoera izugarri emankorra eta atsegina da, eta haurrak duen kontzentratzeko eta ikasteko gaitasuna handitzen du. Ikaste prozesurako egoera mentala da.
Nola jokatu dezakegu honen aurrean: osasungarria eta normala da haurra bere zereginean murgilduta egotea. Ez da desobeditzen ari, zurea baino garrantzitsuagoa dela deritzon agindu bati jarraitzen ari zaio, gauza berriak ikastea ona dela esaten dion senari. Emaiozu denbora, besterik gabe, egiten ari dena amaitzeko, edo hurbildu eta kontu handiz azaldu zer den zuk behar duzuna.
2. Lehian dauden estimuluak
Haur txikiek ez dute gaitasunik hainbat gauzari aldi berean arreta jartzeko. Kanpoko munduarekin komunikatzeko kanal bakarra balute bezala da, beraien burmuinak arreta guztia eskaintzeko kanalik deigarriena aukeratzeko joera du. Ildo horretan, etengabe marrazki eta soinu berriak eskaintzen dituzten telebista, tablet edo bideo-jokoek haurraren arretarako baliabide guztiak xurgatu ditzakete, eta benetan ezin ditu zure hitzak entzun.
Nola joka dezakezu: oso zaila da 6 urtetik beherako haur batek zuri arreta eskaintzea pantailetako estimuluetan murgilduta badago. Telebista ikusten ari bada, jaitsi bolumena hitz egin aurretik. Bideo-joko batean jolasten ari bada, gelditu ezazu jokoa une batez edo ikutu ezazu haurra sorbaldan hitz egin aurretik, entzun diezazun.
3. Gehiegizko erabilera
Gure izena izaten da gure hitz gogokoena. Gure izena entzuteak erantzun automatikoa eragiten du, parkean seme-alabekin zaudenean eta zure izena entzutean,pentsatu gabe, burua biratzen duzunean bezala, ezezagun bati zure izena esaten entzuten diozunean bezala. Zuri ez, zure izen bereko beste norbaiti deitzen ari dela egiaztatzen duzunean, baliteke burua jiratzeari uztea, nahiz eta oraindik ere zure izena entzuten duzun bakoitzean zure arreta erakarriko duen. Hala ere, izena askotan errepikatzen badu (adibidez, alabari deitzen ari zaiolako eta hau ez datorrelako), kasu egiteari utziko diozu. Era berean, haurrak bere izena askotan entzuten badu, ez dio arreta deituko. Fenomeno horri, garuneko ohitzea deitzen zaio, eta haurrek etxe barruan beren izena entzutean kasurik ez egiteko bigarren arrazoi nagusia da.
Nola joka dezakezu? Ez iezaiozu etengabe deitu. Entretenituta badago, emaiozu denbora. Zu zauden lekura joaterik nahi ez baduzu, ez deitu. Bere izena errepikatzea jolas dibertigarria izan daiteke oinez hasi berritan, baina momentu oro egiten baduzu, haurrak ez dio jaramonik egingo.
4. Erantzunaren iraungitzea
Zure semeari zure ondora joateko deitzen diozunean ezer gertatzen ez bada, ez baduzu ezer egiten berarekin, ez baduzu jolasten eta ez baduzu ezer garrantzitsurik esateko . Bere burmuinak ulertuko du zure deiek ez dutela baliagarritasunik, eta arreta eskaintzeari edo kasu egiteari utziko dio deitzen diozunean. Fenomeno horri erantzunaren iraungitzea esaten zaio.
Nola joka dezakezu: ez jolastu ea etortzen den edo ez jakiteko deika. Deitu berarekin jolasteko edo zerbait garrantzitsua esatera zoazenean bakarrik, bestela, haurrak ulertuko du zure deiak ez duela ezertarako balio eta ez dio jaramonik egingo.
5. Saihestea
Zure semea deitzen duzun bakoitzean errieta, garrasi egiten badiozu edo gaizki sentiarazten baduzu, haurrak azkar ikasiko du zure deira joateak ez duela ondo sentiarazten, eta, jakina, ez da joango deitzen diozunean. Hori da ain zuzen ere haurrak gurasoek deitzen dietenean ez joatearen arrazoi nagusia. Hainbat ikerketaren arabera, interakzio negatibo baten efektua indargabetzeko bederatzi interakzio positibo izan behar ditugu. Bestela esanda, zure semeari 9 aldiz deitu beharko zenioke jolasteko, errieta egiteko deitzen diozun bakoitzean.
Nola jokatu: ez egin errietarik zuregana joatean, azkenean zure deia saihesten amaituko du eta. Errieta egiteko bera deitu ordez izan zaitez zu berarengana hurbildu eta zuzenduko zaiona. Benetan nahi baduzu deitzen duzunean zure semea zugana joatea, ez lotu zure deia gaitzespenari eta errietari. Hurbildu zaitez zu eta azal ezazu adeitasunez. Modu positiboan heztea da estrategiarik onena haurrek ikasteko eta arauak jarraitzeko.
Benetan diotsut haurrei gehien gustatzen zaizkien bi gauzak gurasoengandik hurbil egotea eta gurasoengatik baloratuta sentitzea direla. Askotan, gure hezteko modua, gure haserreak dira, gugandik urrunarazten dituztenak.
Iruzkinik ez "Nire semea ez da etortzen deitzen diodanean"