Naturan ikastearen onurak
Aspalditik gabiltza Txatxilipurdi elkartean naturarekin dugun harremanaz hausnartzen. Gure egitasmo eta lan ildoetan harreman honetan sakontzeko saiakerak egin ditugu baita egitasmo berriak sortu edo abiarazi ere. Azken urteotan egin izan dugun moduan, teoriatik praktikara eta praktikatik teoriara saltoka gabiltza. Naturan jolasean egitasmoa jarri genuen martxan, Heike Freireren Berdean Hezi liburua euskaratu genuen eta gure eguneroko egitasmotan naturara hurbiltzen saiatzen gara baita honek dakartzan onuren inguruan lan talde ezberdinetan hausnartzen ere. Erreka auzolana herrian eta bailaran sustatu eta indartzeko elkarteak xaxatzaile eta antolatzaile rola hartu zuen. Ludoteka eta gaztetxoko proiektutan, udalekuetan edo bestela egiten ditugun bide laguntza edo tailerretan ere beti hartzen dugu aintzat naturarekin dugun harremana.
Guraso.eus egitasmoan ere behin baino gehiagotan hausnartu dugu honetaz, kolaboratzaileak ditugu gaia lantzeko eta natur eremuetarako aisialdirako eskaintza ezberdinak sortu eta sustatu ditugu.
Esan bezala, teoriatik praktikara salto egin eta berriz burura itzuli gara, gero berriz gorputzetik eragiteko, lokazteko, hanka sartu eta ezinetik ikasteko.
Bide honetan formazioak ere garrantzia handia duela deritzogu, elkarteko kide ezberdinek formazio ezberdinak egin izan dituzte azken urteetan eta aste bukaera honetan bertan, baso eskola metodologia ikastera joan gara elkarteko lau kide. Baso eskola, baso udalekuak, baso ludotekak posible direla ikusi dugu. Baditugu erronkak aurrera begira.
Naturan ikastearen onurez hitz egin ziguten formazioan, beraien bizipenak ezagutu genituen, zailtasunak, ametsak, magia… gure erronka baina, gure eguneroko errealitatera ideiak ekarri eta egitasmo egingarriak sortzean datza. Naturan ikasteaz baino naturan jolastearen garrantzia aldarrikatu eta berau sustatzen jarraitu nahi dugu. Naturara hurbiltzeko aitzakiak egitasmoak eta ideiak baditugu, orain aliantzak behar ditugu, udalekin, gurasoekin, eragileekin, haur eta nerabeekin harreman honetan sakontzeko.
Aste honetan 3-6 urte bitarteko haurrekin lan egiten duen Baso eskolaren esperientzia jaso dugu elkarteko lau lagunek, Donostiko Ulia mendian izan da ikastaroa eta Jara Loira izan dugu bidelagun. Formazioko azken atala edo galdera ekarri nahi izan dugu gaurkoan guraso.eus egitasmora. Zein onura ditu naturan ikasteak?
Garapen kognitiboa
Haurren kontzentrazio-gaitasuna nabarmen hobetzen da natura ukitzen dutenean; gainera, naturaren eragin positiboak denboran irauten du.
Natur ingurune batean egoteak behaketa sustatzen du, ikertzera eta arreta handiz aztertzera bultzatzen gaitu , batez ere beste izaki bizidun batzuen portaera jarduerak deskubritzen hasten garenean. Haur hezkuntzan baso eskolan izan diren haurrak, Lehen Hezkuntzan sartzen direnean, ikasgelako edukiari hobeto jarraitzen diote eta arreta handiagoa jartzen dute, beren iritzia hobeto argudiatzen dute eta etxeko lanak modu independenteagoan egiten dituzte.
Häfner, P. (2002). Kindergarten in nature and forest in Germany: an alternative to traditional kindergarten in the Pre-school education – Heidelberg-eko Unibertsitatea
Garapen emozionala eta sortzailea
Naturarekin kontaktuan egoteak haurren erresilientzia areagotzen du eta gertaera estresagarriei aurre egiteko trebetasuna garatzen laguntzen du.
Are gehiago, naturan haurrek beraien jolas-objektuak sortzen dituzte, egituratu gabeko materialen oinarri ia infinitutik abiatuta, hau da, bertan aurkitzen dute jolaserako behar duten guztia: zuhaitzetako fruituak, harriak, makilak, etab.
Baldintza horiek, beraz, beraien ideiak, arauak eta istorioak sortzea sustatzen dute. Hainbat ikerketek erakusten dutenez, natur eremutan jolasten dutenean, haurrek beraien fantasia elikatzen dute, irudimena eta sormena askatzen dituzte.
Wells eta Evans (2003): Nearby Nature: A Buffer of Life Stress among Rural Children.
Gizarte-garapena
Ingurune naturalean murgiltzeak haurrei talde kontzientzia pizten laguntzen die (non daude besteak?); izan ere, espazioa eta beraien artean dauden distantziak handiak izan daitezke. Bizi dezaketen egoerek ere (ibai bat zeharkatzea, zuhaitzetara igotzea) arreta handia eskatzen dute, beraiek egitean edo eta besteek egiten dutenean ere.
Naturak egituratu gabeko materialak eskaintzen dituenez, haurrek ematen dizkiete propietateak. Elementu oso sinpleetatik abiatuta, harriak, fruituak, makilak, hostoak, beraiek sortzen dituzte beren rolak, jolasak eta jostailuak. Horrek azaltzen du, agian, zergatik erlazionatzen diren modu berdin kidean, oso modu esanguratsuan gainera. Ez dago genero ezberdinen arteko desberdintasunik beraiek sortu eta proposatzen dituzten jardueretan.
Natur eremuetan garatzen diren eskoletan ikasi duten ikasleak gatazkak modu baketsuagoan konpontzen hasten dira Lehen Hezkuntzan, eta besteekiko erantzukizun eta begirune handia erakusten dute.
Häfner, P. (2002). Kindergarten in nature and forest in Germany: an alternative to traditional kindergarten in the Pre-school education – Heidelberg-eko Unibertsitatea.
Mugimenaren garapena
Lur malkartsu eta anitzetan jarduerak egiteak giharrak indartzen ditu eta gorputzaren gaineko kontrola areagotzen du.
Naturan jolasteak oreka eta erronken aurrean gorputzak duen erantzun gaitasuna hobetzen ditu. Gainera, egoera horietan, haurrek estimulu zaparrada jasotzen dute, burmuinak etengabe prozesatzen duena.
Hainbat azterlanek garapen psikomotorrean eta, batez ere, motrizitate lodian dituen eragin positiboak erakusten dituzte. Hala ere, motrizitate finari dagokionez, ez da alderik antzeman aire zabaleko eskola batean ikasi zuten haurren eta ikastetxe arruntetan ikasi zutenen artean.
Gorges (2000b). Lettieri (2004). Kiener (2004). Fjortoft (2000). Kiener & Stucki (2001).
Grahn et al. (1997).
Ingurumen-jarrera
Naturguneetan garatzen den haur-hezkuntzan esperientzia guztiak benetakoak dira. Haurrek beraieen ingurua bizipenez ezagutzen dute: Animalia ezberdinen ohiturak ezagutzen dituzte, eskuak goizeko ihintzarekin bustitzen dituzte askarian gozatuko duten edaria prestatzeko intsusa-loreak biltzera irteten direnean,…
Hainbat adituk egiaztatu dute haurrek naturarekin zenbat eta esperientzia zuzen gehiago izan, orduan eta ongizate handiagoa izango dutela eta ingurumenaren aldeko jarrera eta portaera gehiago sustatuko dituztela.
Hallmann (2015). Corraliza, J. A., eta Collado, S. (2016).
Iruzkinik ez "Naturan ikastearen onurak"