Egun gutxi barru itzuliko dira neska-mutikoak ikasgeletara. Guztiz ezohiko ikasturte hasiera izango da honakoa; izan ere, pandemia baten erdian izango da. Hala, neurri berezi askoren artean egingo da eta zalantza da nagusi helduen artean ere.

Cristina Garcia psikologoak dekalogo bat prestatu du hamar gomendio nagusirekin.

  1. Azaldu egoera haurraren adinera egokituta. Gurasoak ez dira zalantzak dituzten bakarrak, eta zalantzek antsietatea sor dezakete. Txikienekin ipuinak eta metaforak erabiltzea oso egokia da. Nerabeak eta aurre-nerabeak, ordea, infantilizatuta senti daitezke. Egokitu adinera.
  2. Oraina bizi. Albisteak egunero-egunero aldatzen diren unean zalantzazko etorkizunaz arduratzeak eta hari buruzko galderak etengabe egiteak kezka eta antsietatea sor ditzake. Berriro konfinatuko gaituzte? Semea eskolara eraman ahal izango dut? Eta kutsatzen bada? Nola uztartuko dut lanarekin? Kezka garrantzitsuak eta ulerkorrak dira, baina neska-mutikoei begira apaltzea komeni da. Garrantzitsua da orainari arreta jartzea eta gertaerarik ez aurreratzea.
  3. Ordutegi aldaketak pixkanaka prestatu. Urteroko kontua da honakoa eta gomendio ere urterokoa da: komeni da ordutegi aldaketara garaiz egokitzea, gure organismoak denbora behar baitu errutinan sartzeko. Oheratzeak eta berandu jaikitzeak errutina izateari uzten diote pixkanaka-pixkanaka, baita seme-alabak helduak direnean eta klaseetako asko online direnean ere.
  4. Lanak banatu. Gomendagarria da familiako kide guztiei eskolara itzultzeko ardura ematea: arropa, liburuak, motxila prestatzea, etxeko lanak eta agenda antolatzea… Gurasoek ez ditu dena kontrolatu behar; izan ere, adinaren arabera, haurrek gero eta ardura gehiago hartu behar dituzte eta ikasturteko erabakietan parte hartu.
  5. Motibatu, antsietaterik ez transmititzeko. Guraso asko oso kezkatuta egoten dira haurrak eskolan izango dituen /ez dituen laguntxoekin. Kasu hauek, gehienbat, eskola aldaketetan edo talde/ziklo aldaketetan ematen dira. Ez eman kezka horien berri seme-alabei. Akaso ez dute horrela bizi. Ikasturtearen hasieraz hitz egitean, motibatu egin behar ditugu, eta “gako positiboan” hitz egin. Bestela, beldurra izateko eta ikastetxearekiko jarrera negatiboa izateko arriskua dago.
  6. Pantailen bidez kontsumitzen den denbora eta edukia kontrolatu. Hezkuntzaren zati handi bat online egiten denean, bereziki garrantzitsua da seme-alabek pantailen aurrean –telebista, ordenagailua, tableta, mugikorra…– igarotzen duten denbora neurtzea. Teknologia gure aliatua izan den bezala itzul daiteke kontrakoa –mendekotasun-, antsietate- edo depresio-arazoak sor daitezke, besteak beste, gehiegi erabiltzen badira–. Zaindu umea zentzu horretan.
  7. Ariketa fisikoa egiteko denbora hartu. Ikusteko dago eskolaz kanpoko jarduerekin edo gorputz-hezkuntzako eskolekin zer gertatutako den. Gerta daieke bertan behera ere gelditzea. Horregatik, ez da ahaztu behar zeinen garrantzitsua den ariketa fisikoa sustatzea eta eguneroko bizitzan sartzea, garapen fisiko eta mental egokia lortzeko.
  8. Kezkei buruz hitz egin. Eguneroko errutinaren barruan, komeni da zenbait une aurkitzea eguna nola joan den eta normaltasun berriaren aldaketekin sor daitezkeen kezkak edo kezkak azaltzeko. Gainera, espazio horietan familia osoak parte hartzea da onena. Premia ikusten bada, indibidualki ere egin behar da.
  9. Errutina berria planifikatu. Eskolako lehen eguna iristen denean, ahal den neurrian dena antolatuta eduki behar da, alde batetik bestera korrika ez ibiltzeko. Lasai gosaldu eta eguna jarrera positiboarekin hasi ahal izateak lehen egunetako nerbioak murrizten lagunduko du.
  10. Pazientzia. Ez ahaztu motxilan pazientzia pixka bat sartzea. Normaltasun berriko ikasturte hasiera honetan aldaketak izango ditugu. Horregatik, berrikuntza horien guztien aurrean pazientzia izatea izango da onena.

Argazkiaren iturria: element5digital