Txatxilipurdi Elkarteak eta Emun kooperatibak jarri dute martxan Zuaz proiektua. Arrasateko nerabe migratzaileen inklusioan eta sozializazioan laguntzeko egitasmoa diseinatzeko behar bat antzeman ostean iritsi da proiektua. Talde eragilea ere eratu dute proiektuari jarraipena egiteko eta ekarpenak jasotzeko. Talde horretako kide dira Liga de Mujeres de Sahara, SOS Arrazakeria, IMME, Activos por un Mundo Solidario (AMS), Ekin Emakumeak, Kale hezitzaileak, Udaleko Gazteria eta Aniztasun sailak, Arizmendi Ikastola eta Arrasateko Institutua.

Gipuzkoako Foru Aldundiaren Etorkizuna eraikiz dinamikaren baitan kokatzen da proiektua eta kulturartekotasuna, kohesioa eta gizarteratzea dituzte jomugan, nahiz eta oraindik hasiera fasean dauden, lehen urratsak egiten.

“Proiektu honetan modu berritzailean lotu nahi ditugu hiru esparruak, kulturartekotasuna oinarri izanik, nerabeak subjektu aktibo bihurtuz eta euskararen erabilera areagotzeko elkarrekin lan eginez”, azaldu du Iker Agirre Txatxilipurdiko kideak.

Aisialdi hezitzailean oinarrituko da egitasmoa eta nerabeak erdigunean jarriko dituzte, “aktore nagusi” izanez. Era horretan, bizi dituzten egoerekiko “ikuspegi kritikoa eta enpatia” lantzeaz gain, “helburu eta proiektu komun erakargarri baten bueltan”, nerabeen inklusioa eta euskararekiko pertzepzioa hobetu eta erabilera handitzea gura dute sustatzaileek.

Gazteekin eta gazteentzat

Zuaz proiektuaren berezitasunetako bat da gazteentzako eta gazteekin gauzatuko dela, “haien begiradatik eta haientzat”, hain zuzen. “Proiektuaren parte inplikatu eta aktibo senti daitezen gura dugu. Hala, haien esku utziko dugu proiektuaren diseinua eta norabidea. Haiek erabakiko dute mamia zein izango den, egin gura dutenaren arabera”, azaldu du Amaia Rodriguez Emun kooperatibako teknikariak.

10 eta 16 urte arteko gazteak

Dagoeneko egin dituzte lehenengo urratsak, Arizmendi Ikastolako eta Arrasateko Institutuko 10 eta 16 urte arteko ikasleekin hainbat saio eginda. Agirrek adierazi duenez, saioen ardatz nagusia aniztasuna izan da eta lau esparru edo alorretan banatu dute aniztasun hori: jatorri kulturala, sentimendua, genero identitatea eta hizkuntza.

Aniztasunaren baitan, alde batetik, aztertu gura izan dute gazteen senideen eta haiek dituzten erreferenteen jatorri kulturala zein den, esaterako. “Ondorioztatu dugun gauzetako bat da familia askotan migrazio mugimendu bat egon dela eta gaur egun ere badagoela”. Bestetik, sentimendua ere landu dute. “Jaioterria eta bizitokia gauza bat da, baina norbera nongoa sentitzen den ere inportantea da, eta sentitze hori izan daiteke askotarikoa, leku batekoa baino gehiagokoa, alegia”.

Azkenik, ikasleen genero identitatea eta hizkuntzen ulermena ere jorratu dituzte saio horietan.

Nerabeen erantzuna “oso positiboa” izan dela nabarmendu du Agirrek, eta “gustura” jardun dutela gai hauen inguruan berbetan. “Azken batean, errealitate zabal batean bizi dira eta egunerokoan bizi duten askotariko errealitate hori haien parte da. Ikusten da badutela sentsibilitate bat”, gaineratu du.

Ikastetxeek “begi onez” ikusi dute

Bi ikastetxeek ere “begi onez” ikusten dute gorpuzten ari den proiektua. Gaztelupeko orientatzaile Maite Agirianok, esaterako, halako proiektuak “oso beharrezkoak” direla azpimarratu du. “Batez ere, gazteei aukera emateko gai sozialen inguruan hausnartzeko, parte hartzeko eta subjektu aktibo izateko. Aniztasuna lehen planoan dago gaur egun eta inportantea da gai hau gazteekin eta gazteentzako lantzea”.

Arrasate Institutuko ikasketaburu Imanol Garmendiak, halaber, adierazi du “oso interesgarria” iruditu zaiela, aniztasunari ikuspuntu positibo eta eraikitzailea ematen diolako. “Arrasaten eta Euskal Herrian beharrezkoak dira halako proiektuak. Gainera, gure hezkuntza proiektuaren oinarrietako bat ere badenez, pozik hartu dugu”.

Gazteak aktibatzeko pausoa

Hurrengo urratsa gazteak aktibatzea izango da. Horretarako, gonbidapenak banatuko dituzte ikastetxeetan, eta otsailaren 7an, igandea, elkartuko dira, 11:00eta- tik 13:00etara. “Etortzen diren gazteak izango dira protagonistak eta haiek egin gura dutenari forma ematen joango gara; betiere, kulturartekotasuna oinarri hartuta”, zehaztu du Rodriguezek.

Iturria: Goiena.