Azken mendean, eskolan ikasteko espazioak ez du ia aldaketarik izan egiturari dagokienez. Hala ere, irakatsi eta ikasteko jarduera osatzen duten protagonistak eta elementuak ez dira lehen bezalakoak: ikasleak, irakasleak, edukiak, baliabideak, guztiak asko aldatu dira. Berritzegune Nagusiko IKT programa-koordinatzaile Xabier Mujikak ikasguneen dekalogoa egin du. Behean duzue.

Malgutasuna

Ez dago ikasgela-eredu bakar bat, eta horregatik da garrantzitsua espazio guztiak eta altzariak malguak izatea. “Ikaskuntza-behar guztiei erantzun behar die, bai konfigurazioari bai diseinuari dagokienez”. Espazioak ez ditu jarduera bakoitzerako eremu jakin batzuk zehazten, baizik eta klase bereko konfigurazio infinituak ahalbidetzen ditu. Mugitzen diren armairuak, tolesten edo bereizten diren mahaiak, ukimen-pantailak.

Moldagarritasuna

Espazioak ikastetxe bakoitzaren hezkuntza-proiektura eta “aniztasunari erantzuteko” behar espezifikoetara egokitu behar du. Ikastetxe batzuei gehiago interesatzen zaie kanpora irekitako gelak edo harmailak izatea, eta beste batzuei, berriz, altzari jakin batzuk, egiten dituzten jardueretarako.

Erosotasuna

Irakasleek eta ikasleek “orain baino hobeto egon behar dute”. Haren ongizate fisiko zein psikologikoa bilatzea da asmoa, eta horretan eragina du espazioaren banaketatik hasi eta beti kontuan hartzen ez diren ingurumen-parametroetaraino; adibidez, aireztapen ona.

Multiplizitatea – Aukera anitzak

“Ikasteko ahalik eta aukera gehien eta proposamen didaktiko ugari eskaintzeko” baliabide egokiak izatea da helburua.

Konektibitatea

Garrantzitsua da “kalitate goreneko konexioa eta modu arin eta errazean
konektatzeko behar diren gailuak izatea”.

Pertsonalizazioa

“Irakaslea eta ikasleak gela berriarekin eta bere dinamikekin identifikatu behar dira”. Nahiz eta espazio malgua izan, gelak eremu pertsonalak ditu bakoitzaren gauzak gordetzeko.

Antolaketa

Irizpideak eta estrategiak aplikatu behar dira, ikasgela betetzen duten baliabideak eta elementuak antolatzeko, erabilera eta funtzionaltasuna hobetzeko.

Irekitzea

Ikasgelak kanpora eta beste espazio batzuetara (korridoreak eta gune komunak) irekita egon behar du, ikusmenez eta fisikoki, eta horiek ere ikaskuntza-eremu gisa integratzen dira, non irakasleek beren lan pedagogikoari eusten baitiote. Asmoa da eskolak ikastetxeko edo institutuko edozein espaziotan ematea.

Segurtasuna

Ikasleek eta irakasleek “segurtasun-sentsazio osoa” izan behar dute “espazioak eta horiek osatzen dituzten elementuak erabiltzen dituztenean”.

Iraunkortasuna
Jasangarritasunaren eta birziklapenaren kultura sustatzeko diseinatutako espazioak dira, kutsatzen ez duten eta ingurumena errespetatzen duten elementuekin egindako altzariekin.